Utbetaling etter langvarig avbrot som varer over 12 timar eller meir

På NVE / RME sine sider står dette under straumbrot, rettigheiter og reglar:

Husholdninger og fritidsboliger har krav på kompensasjon ved strømbrudd som varer over 12 timer. Strømbruddets varighet skal beregnes fra det tidspunkt nettselskapet først fikk melding om avbruddet, eller nettselskapet visste eller burde ha visst at et avbrudd har funnet sted. 

Nettkunder uten AMS må selv varsle nettselskapet sitt når de opplever strømbrudd. Varigheten på strømbruddet blir regnet fra tidspunktet for varslelet, med mindre nettselskapet visste eller burde visst om strømbruddet på et tidligere tidspunkt. 

Satsene for kompensasjon per målepunkt er som følger:

  • for husholdninger: 500 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 40 kroner per time.
  • for fritidsboliger: 125 kroner ved avbrudd på 12 timer og deretter en sats på 10 kroner per time.

En samlet årlig kompensasjon kan ikke overstige forventet innbetalt nettleie for inneværende år.

Nettselskapet ditt skal utbetale kompensasjon til deg uten at du behøver å søke om dette. Utbetalingen skal komme senest innen 12 uker etter at avbruddet har funnet sted. Har du spørsmål angående utbetalingen av kompensasjon kan du henvende deg til nettselskapet ditt. 

Vi gjør oppmerksom på at kompensasjonsordningen ikke er en erstatningsordning for faktiske kostnader som kundene opplever som følge av strømbrudd. Dette reguleres gjennom forbrukervernlovgivningen og privatrettslige avtaler


Meir utfyllande informasjon er tilgjengeleg på NVE sine sider: Dette har du rett på ved et strømbrudd - NVE  

Sjølv om det er AMS-målar på anlegget, er det ikkje sikkert at nettselskapet fangar opp at det er straumbrot. Dette heng saman med at det kan vere utfordringar med kommunikasjon med målaren, kunden har lagt ut hovudsikringa eller anna. Det beste er difor å varsle nettselskapet om straumbrot, med mindre nettselskapet har varsla om straumbrotet til deg.